Biserica Adventista de Ziua a Saptea
Caută

Buletin de activitate – octombrie 2020

Am scris un sumar al evenimentelor principale din octombrie, într-o analiză a calendarului specific toamnei.

Buletin de activitate – octombrie 2020

Am scris un sumar al evenimentelor principale din octombrie, într-o analiză a calendarului specific toamnei.

În Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea, luna octombrie are specificul unui restart instituțional. Dacă în luna septembrie n-au putut fi demarate programele noului an religios, cu siguranță că în cursul lunii octombrie sunt planificate dialoguri între pastori și fiecare administrație a Conferințelor, cu participarea reprezentanților de la Uniune. Cadrul general permite armonizarea viziunii și în mod obligatoriu sesiuni de întrebări și răspunsuri. De asemenea, comunicarea rapoartelor și a strategiilor se face și la nivelul Diviziunii și al Conferinței Generale, în așa-numitele „comitete de toamnă”, când, în comitete executive, comunicarea organizațională curge în două direcții, de la sediul mondial al Bisericii spre structurile continentale și naționale, și de la conducerile naționale către Diviziuni și birourile Conferinței Generale. Voi exemplifica în continuare această cutumă adventistă.

Comitetele toamnei 2020

În perioada 6–14 octombrie, m-am conectat în fiecare zi la Consiliul Anual al Conferinței Generale, întrunit pentru prima dată în istoria Bisericii pe o platformă virtuală.

În zilele de 6, 8 și 14 octombrie, am întâlnit pastorii din Conferințele Muntenia, Transilvania-Nord și Oltenia la cantonamentele pastorale. Aceste sesiuni de formare pastorală și consultare sunt ocazii anuale de reunire a personalului clerical din mai multe județe. Agenda discuțiilor este dominată de consacrare, strategii misionare și administrative. Unele întruniri s-au desfășurat față în față, altele pe platforma Zoom, cu aceeași observație că, pentru prima dată în istoria Bisericii românești, s-au organizat cantonamente pastorale pe Zoom. În cele trei ocazii, am fost prezent cu pastorul Gelu Poenariu, directorul Departamentului de Tineret, și profesorul Sebastian Felea, directorul Departamentului de Muzică la nivelul Uniunii.

În perioada 27–29 octombrie, președinții, secretarii și trezorierii Bisericii din România s-au întâlnit în mediul virtual cu omologii lor din unsprezece țări și au avut un training de leadership organizat de Conferința Generală și Diviziunea Europeană pentru administratorii Bisericii de la nivelul Uniunilor și al Conferințelor din Europa.
 
În ultimele zile de octombrie, am avut ca punct principal în agenda mea zilnică ședința Comitetului Executiv al Diviziunii Intereuropene, desfășurat de asemenea on-line, în perioada 29 octombrie – 3 noiembrie. În orarul zilelor întregi, cu excepția Sabatului, sunt fixate întâlniri de la 9:30 până la 19:00.
 
Întrevederi și ședințe locale
 
Pe lângă întâlniri de lucru cu lideri adventiști din Europa și SUA, în programul săptămânal m-am consultat cu directori și reprezentanți ai instituțiilor din România. Astfel, în 15 octombrie, m-am sfătuit cu mai mulți coordonatori de departamente și instituții. Pe 20 octombrie, împreună cu frații George Pîrlitu și Emil Jigău, secretarul, respectiv trezorierul Uniunii, am întâlnit prin videoconferință rectorul și capelanul Universității Adventus din Cernica. Peste două zile, am comunicat pe o chestiune punctuală cu cei șase colegi președinți.
În seara anterioară, am întâlnit pentru prima dată echipa voluntarilor de misionari digitali. Zeci de administratori ai conturilor oficiale de social media au început instruiri săptămânale pentru a transmite on-line mesajul Evangheliei. Acestora le-am adresat un cuvânt devoțional.
 
Fiecare zi de miercuri a fost zi de comitet local. Am avut ședințe în zilele de 7, 14, 21, 27 și 28. De obicei, înainte de convocarea ședinței, câteva ore sunt rezervate pentru analiza subiectelor în dezbatere. Aprofundarea celor 20-30 de puncte de pe agenda fiecărui comitet local se face prin consultare cu secretarul și trezorierul Uniunii, adunând informații de la persoana/instituția care solicită o decizie/recomandare, și printr-o evaluare a celor mai bune alternative, de cele mai multe ori din perspective diferite. După o prezentare completă a subiectului, în ședință este alocat un timp pentru susținerea punctelor de vedere și când sunt pregătiți să voteze, cei opt colegi iau o hotărâre prin vot deschis sau secret. Fac publice aceste detalii pentru ca cititorii interesați să înțeleagă complexitatea procesului prin care se iau hotărâri, libertatea de exprimare și vot, precum și faptul că cele mai bune soluții se găsesc în timpul ședinței. O ședință ordinară durează aproximativ patru până la șase ore.
 
Cu ajutorul lui Dumnezeu, vă voi transmite săptămânal decizii cu impact semnificativ pentru viața Bisericii, așa cum am făcut în zilele de vineri, pe 923 și 30 octombrie, printr-un mesaj video, sau în data de 16 octombrie, printr-un mesaj scris. În rezumat, reiau aici unele informări adresate credincioșilor, slujbașilor Bisericii și colegilor pastori, precum și urmăritorilor de pe Facebook, Instagram și YouTube:
 
–          Consiliul Anual al Conferinței Generale din 7 octombrie, la propunerea Consiliului Președinților, al Secretarilor și al Trezorierilor, a votat ca, în viitor, membrii care nu pot participa personal la locul întâlnirii să poată vota prin intermediul conferințelor electronice sau prin mijloace de comunicare asemănătoare.
–          În anul 2019, Biserica a înregistrat cea mai mare pierdere de membri la nivel mondial, adică aproximativ un milion de credincioși. Contextul pierderilor este mai larg: în ultimii 55 de ani, peste șaisprezece milioane de adventiști au ales să părăsească credința. Altfel spus, în ultima jumătate de secol, rata netă de pierdere a membrilor este de 40%. Însă, dacă privim imaginea în ansamblu, Biserica a crescut. În ultimii nouă ani, din 2011 până în 2019, au intrat anual în biserică cel puțin un milion de noi credincioși prin botez și mărturisire de credință, în unii ani chiar mai mulți, aproape un milion și jumătate de noi membri.
–          În prezent, Biserica numără 24 181 485 de membri înscriși în registrele bisericilor locale. Pe continente, aceștia sunt răspândiți în ordine descrescătoare astfel: circa 40% sunt în Africa, 30% în America Latină, 20% în Asia și mai puțin de 10% în America de Nord, Europa și Oceania.
–          Circa 0,3% din populația adventistă la nivel mondial se găsește în România.
–          La încheierea lucrărilor Consiliului Anual al Conferinței Generale, s-a votat o declarație, care va fi recomandată pentru vot în plenul Sesiunii Generale a Bisericii Mondiale (Indianapolis, 2021). Declarația publică este un vot de încredere dat scrierilor lui Ellen White, considerate inspirate de Duhul Sfânt, bazate pe Biblie și pe învățătura lui Hristos Isus. Declarația menționează că scrierile lui Ellen White nu înlocuiesc Sfânta Scriptură, ci o înalță ca fiind normativă.
–          Pentru alte informații despre lucrările Comitetului Conferinței Generale, am oferit colegilor pastori linkuri la care cei interesați pot viziona conferința live sau înregistrările.
–          S-a hotărât finanțarea a aproximativ 13 000 de Biblii, pe care le donăm celor șase unități administrativ-teritoriale, în funcție de numărul de membri. Am invitat administrația Conferințelor să se alăture ofertei Uniunii, pentru ca numărul total de exemplare care vor fi distribuite în casele românilor să fie dublu. Indiferent de modul în care propunerea noastră va fi adoptată, vă recomand ca aceste cărți să ajungă mai ales în casele în care nu există Cuvântul lui Dumnezeu.

Priorități ale lunii octombrie

La jumătatea toamnei, mulți adventiști își amintesc cu emoție evenimentele profetice din 22 octombrie 1844. În aceeași perioadă, am considerat necesar să readuc în atenția credincioșilor români numărarea a 150 de ani de la prima atestare istorică a credincioșilor adventiști pe teritoriul României. De asemenea, se împlinesc 100 de ani de la înființarea forului național al Bisericii, adică Uniunea de Conferințe a Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea din România. Tot în 2020, editura Bisericii împlinește 100 de ani de activitate publicistică și tipografică. Declanșarea pandemiei în primăvară și starea actuală de alertă ne-au împiedicat să organizăm întâlniri cu un număr mare de participanți. Este inspirator să avem în schimb o serie de emisiuni, difuzate și on-line, pentru a cinsti memoria înaintașilor noștri și pentru a trăi momente de reflecție, pocăință și recunoștință, în care să ne reînnoim angajamentul nostru față de scopul pentru care Dumnezeu a chemat la existență mișcarea adventistă.
 
O altă prioritate instituțională a fost procesul de alegere a noului director de programe la Centrul Media Adventist. Au fost două etape de selecție. Mai întâi, s-a întocmit o listă lungă cu propuneri din partea Conferințelor, Uniunii și personalului de la Centrul Media Adventist. Am dorit ca procesul să fie transparent, bazat pe propuneri făcute din toate regiunile țării. Conform deciziei comitetului Uniunii, am stabilit ca funcția pastorală să nu fie criteriu de eligibilitate. Pe lista scurtă, în a doua etapă, au fost selectate trei nume: o doamnă, realizatoare de programe radio și TV, un alt realizator pastor și un manager de proiect editorial. După interviuri, cel mai devreme la finalul acestei săptămâni, votul membrilor din Comitetul Executiv al Uniunii va numi noul responsabil.

Suspendarea serviciilor divine

În starea de alertă, toate bisericile s-au deschis, dar nu toți credincioșii s-au întors. Am remarcat în ultimele săptămâni o creștere a numărului celor infectați, atât dintre persoanele cunoscute personal, cât și dintre cele necunoscute.
Pentru informarea Bisericii, am cerut o situație a numărului de biserici închise în octombrie din cauza pandemiei. Mă refer la bisericile locale care au decis la nivelul comitetului să suspende serviciile divine în cel puțin un Sabat din cauza infectărilor cu noul virus. Prin secretariat, s-a lansat un chestionar, la care au răspuns 230 de colegi pastori din toate Conferințele. Estimez că rezultatele se referă la două treimi din bisericile adventiste din toată țara.
În Sabatul din 24 octombrie 2020, în 61 de biserici și grupe nu s-au desfășurat servicii religioase, adică mai puțin de 5% din totalul de biserici și grupe au avut suspendat programul public de închinare. Doar nouă pastori au răspuns că în districtul păstorit de dumnealor au avut cel puțin două biserici în această situație.

Aici doresc să menționez că aproximativ jumătate dintre toți pastorii adventiști, adică 158, au răspuns că nu au avut niciun deces în rândul credincioșilor din bisericile păstorite, iar 26 au raportat un singur deces cauzat de COVID. Cifrele raportate însumează 72 de decese la nivel național, iar raportul este întocmit pentru două treimi din totalul de biserici.

Mi se aduce la cunoștință tot mai frecvent faptul că din ce în ce mai mulți credincioși adventiști s-au îmbolnăvit de COVID-19 și ne rugăm ca Dumnezeu să grăbească însănătoșirea tuturor. În acest scop, am monitorizat mesajele trimise colegilor pastori în buletinul din fiecare zi de vineri și m-am adresat comunității adventiste în format video și scris cu precizări pentru respectarea ultimelor norme în vigoare. La jumătatea lunii octombrie, am cerut obligativitatea purtării măștii în toate spațiile bisericii, atât la interior, cât și la exterior. Ulterior, măsura a fost impusă prin legislație în multe județe.

Campania națională „Vie Împărăția Ta!” 
 
Am păstrat pentru încheierea buletinului menționarea conferințelor naționale „Vie Împărăția Ta!” Am citit predicile care vor fi înregistrate și fac parte din echipa de colegi care dau sugestii pentru îmbunătățirea materialelor și a desfășurătorului de program. De asemenea, am cerut punctul de vedere al Comitetului Local al Uniunii și opinia directorului Centrului Media Adventist pentru difuzarea programului în direct pe Speranța TV și Radio Vocea Speranței. Modificarea orei de difuzare ne aduce la premiera de a transmite mesajul profetic biblic pe toate căile de comunicare în masă pe care Biserica le patronează. ADRA România, revista Semnele timpului, Editura Viață și Sănătate, Universitatea Adventus și Conferințele Uniunii sunt parte din proiectul evanghelistic și contribuie cu resursă umană și digitală.
 
În luna octombrie, s-a reușit și lansarea platformei Adventist Group, cel mai mare spațiu virtual de comunicare cu responsabilii de misiune din țară, o dorință exprimată în comitetul Uniunii chiar cu câteva zile înainte de izbucnirea pandemiei. Platforma este accesibilă și de pe telefonul mobil, cu ajutorul aplicației pentru iOS și Android. Ea este creată și administrată de pastorii de la Departamentul Internet al Uniunii.
 
Programul președintelui
 
O parte din programul meu zilnic poate fi consultat aici, la fel ca și programul de Sabat. În Sabatele lunii octombrie, am vizitat pentru prima dată Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea Radovanu, Călărași, la ceremonia Sfintei Cine, ocazie cu care mi s-a prezentat și „Casa Luminii” din localitate, un proiect social de caritate adventistă care mi-a plăcut foarte mult. De asemenea, am întâlnit credincioșii bisericilor din Peretu nr. 4, Teleorman, și Betel, Ploiești, din Biserica Speranța, Bacău, și Solca, Neamț. În ultima biserică am participat la ceremonia de inaugurare a lăcașului de cult.
 
Ancore de stabilitate și stâlpi de speranță
La încheierea acestui sumar de activități aferente lunii octombrie, îmi doresc ca, dincolo de lucrările noastre, ale colegilor pastori și ale credincioșilor, să se arate robilor Domnului  lucrarea Domnului şi slava Lui (Psalmii 90:16). Citându-l pe președintele Bisericii Adventiste Mondiale, pastorul Ted Wilson, mă rog ca pretutindeni adventiștii să fie „ancore de stabilitate și stâlpi de speranță”.  
 

Pastor Aurel Neațu,
București,

3 noiembrie 2020

WhatsApp
Facebook
Telegram
Twitter
Print